Home

আমাদের কথা

গত দুই দশক জুড়ে বিভিন্ন মিছিলে, সমাবেশে, বিদ্যায়তনিক পরিসরে আমাদের বন্ধুত্ব গড়ে উঠেছে। পরস্পরের কাছ থেকে লড়াই করতে শিখেছি। এই সহযোদ্ধাত্বের ইতিহাস ব্লগ জামানার বহু আগের কথা। এখন বাংলা ব্লগ জগত প্রতিবাদের তাৎপর্যপূর্ণ ক্ষেত্র। তবে এই জগতের গড়পরতা লড়াইয়ের ভাষা নিয়ে আমাদের আপত্তি-অস্বস্তি রয়েছে। অনেক সময় প্রতিবাদের ভাষা এখানে নারীবিদ্বেষী, আক্রমনাত্মক ও সহিংস। সমাজের অন্য পরিসরে চর্চিত লিঙ্গীয় অসমতা ও যৌনবাদের অনায়াস বহিঃপ্রকাশ ঘটতে দেখি এখানে। এই যৌনবাদকে মোকাবিলার অঙ্গীকার নিয়ে আমরা লড়াইয়ের ব্লগ-ময়দানে শামিল হতে চাই।

একই সঙ্গে গত দু’দশকে বিভিন্ন নারীর প্রতি সহিংসতালিঙ্গীয় বৈষম্য বিরোধী প্রকল্পের মধ্যে দিয়ে আমরা নারী আন্দোলনের এনজিওকরণ ঘটতে দেখি। নারী আন্দোলনের এই উন্নয়ন মডেল আমাদের পূর্বসূরী বেগম রোকেয়া, প্রীতিলতা, ইলা মিত্র, ও কল্পনা চাকমার পথ হতে অনেক দূরে সরিয়ে এনেছে। রাস্তার, মাঠে-ঘাটের প্রতিবাদের বদলে প্রকল্পের কর্মকান্ড ভিত্তিক কর্মসূচীই সকল প্রকার পুরুষাধিপত্য রুখে দাঁড়ানোর ক্ষেত্রে প্রধান গ্রহনযোগ্য মাধ্যম হয়ে উঠেছে। এখানে ভদ্রলোক শ্রেণীর (প্রধাণত বাঙালী) নারীরা পেশাদার ও বেতনভুক্ত আন্দোলনের কর্মী। অন্যদিকে দিনাজপুরের ভূমিহীন সাওতাঁল নারী বা একজন হিজড়া আন্দোলনের সহযোদ্ধা নয়, বরং ‘জেন্ডার’ প্রকল্পের টার্গেট গ্রুপ। এই প্রকল্পকেন্দ্রীক নারীবাদ বিরাজমান শ্রেণী বৈষম্য ও বাঙালী জাতিগত আধিপত্যকে প্রশ্রয় দেয়, টিকিয়ে রাখে। এই ক্ষমতা কাঠামোকে টিকিয়ে রেখে ‘জেন্ডার ইকুয়ালিটি’র মতন শব্দগুলো শব্দই থেকে যায়, বাংলাদেশের সংখ্যাগরিষ্ট (শ্রমিক নারী, পাহাড়ী নারী, সমতলের আদিবাসী নারী) নারীর জীবনে কোনও অর্থ বহন করে না। গার্মেন্টস নারী শ্রমিকের শতশত লাশের গন্ধ এড়িয়ে রচিত হয় নারীর ক্ষমতায়নের মীথ। আমাদের প্রশ্ন, যেখানে রাষ্ট্র স্বয়ং ফুলবাড়ীর নারীদের নিজভূমি থেকে উচ্ছেদের পায়তারা করছে, সেখানে জাতীয় নারী উন্নয়ন নীতিমালায় উল্লেখিত “উত্তারাধিকারের উপর পূর্ণ নিয়ন্ত্রন” প্রতিষ্ঠার দাবির যৌক্তিকতা কোথায়? কিংবা পার্বত্য চট্টগ্রামে নিরাপত্তাবাহিনী ও সেটলার কর্তৃক পাহাড়ী  নারী ও শিশুর উপর ক্রমবর্ধমান যৌনসহিংসতার ব্যাপারে নীরব থেকে ‘ভায়োলেন্স এগেইন্সট উইমেন’ প্রকল্প চালানোরই বা কি অর্থ?

অনেক সময় আমাদের আড্ডায় নারী আন্দোলনের এই এনজিওকরণ, ভদ্রলোকীপনা ও পশ্চিম কেন্দ্রিকতাকে আমরা ঠাট্টা ও উষ্মার সাথে নাইন-টু-ফাইভ ফেমিনিজম বা এসি ঘরে বন্দী নারীবাদ বলে ডেকেছি। তবে বিষয়টি ঠাট্টা বা উষ্মা প্রকাশের নয়। নারী আন্দোলনকে “জেন্ডার মেইনস্ট্রীমিং প্রকল্পে”পরিণত করার এই ঐতিহাসিক প্রক্রিয়াকে ঘিরে বুদ্ধিবৃত্তিক তর্ক-বিতর্ক, ঝগড়া-ঝাটি করার দরকার আছে। নারী মুক্তির পথ প্রশস্ত করার স্বার্থেই বাহাসের প্রয়োজন।

আমরা ঠোঁটকাটা ব্লগটিকে ঝগড়া-ঝাটি, তর্ক-বিতর্কের মাধ্যমে সংহতি ও আন্দোলন গড়ে তোলার জায়গা হিসেবেই দেখি।

আমাদের ঠোঁট কাটা, আমরা প্রশ্ন করতে আগ্রহী, আমরা নারী মুক্তি প্রশ্নে আপোষহীন।

About us

Our companionship grew over the last two decades of participating in different protest rallies, activism, and the academic sphere. We have learnt our activism from each other. Our comradeship started long before the age of blogging. Today, the Bangla blogsphere is a significant space of resistance. However, we have our discomfort and dissent about the language of resistance conventionally found in the blog world. Sometimes this language is very misogynistic, aggressive, and violent. Often the discriminatory and sexist practices of our society are reflected in the blogsphere as well. Our resolve for coming into the blogsphere is to resist this ongoing sexism.

At the same time, we note with grave concern the NGOization of the women’s movement in the last two decades, through “Violence Against Women” and “Gender Equality” projects. The development model of women’s movement has caused us to deviate from the struggles of our predecessor’s, including Begum Rokeya, Pritilata Waddedar, Ila Mitra, and Kalpana Chakma. Instead of mass people’s daily resistance, increasingly project based activities are becoming an acceptable modicum of resisting all forms of patriarchy. This field is dominated by the salaried middle class women (mostly Bengali). On the other hand, the landless Santal women of Dinajpur, or transgender persons (Hijra) are only target groups of “gender projects,” never equal partners of the movement. This project based feminism creates and nurtures new forms of class discrimination and strengthens the existing Bengali hegemony.
Our position is that it is not possible to bring “gender equality” by reproducing the existing power structure; words such as this carry no real meaning for the majority of women’s lived lives (i.e., working class women, adivasi women of hill areas and plain lands). We argue that the myth of women’s empowerment is constructed by ignoring the hundreds of corpses of garment workers, the majority of whom are women. We ask, what is the meaning of “full control over the inherited property of women” (that has been enforced in the national women’s development policy 2011) in the lives of the women of Phulbari, who are being uprooted from their own land in the name of so-called development and economic growth. Or, what is the point of operationalizing “Violence Against Women” projects if we keep silent on the increasing rate of violence (i.e. rape, abduction, and killing) against the hill women and girls of the CHT perpetrated by members of state security agencies and Bengali settlers? At times, looking at the NGOization of the women’s movement, its middle class dominance and West-centricism, we jokingly and grumpily call it “nine to five feminism,” or AC (Air Conditioned) room feminism. However, we hold that this is not an issue of jokes or mere expression of anger. We feel that there is a growing need to discuss these issues, generate intellectual debates, and develop a perspective on the very historical process of women’s movement becoming “gender mainstreaming project” in Bangladesh. We need this for the sake of women’s liberation.

We see the Thotkata blog as a space for debate, dissent, and discussion in order to build solidarity and comradeship for women’s liberation.

We are Thotkata, we like to talk straight, we like to raise questions. Our motto is: “No compromise with the question of women’s liberation”.

One thought on “আমাদের কথা/ About us

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s